Unholy Sabbath Festival 2024 [day 2]
15u / Unholy Sabbath Festival 2024 / dagticket € 15,- / combiticket vr-za € 20,-
Frontline despair
a formidable war-themed black metal force, emerged from the depths of chaos in 2022.
Crafted by visionary musicians, each driven by an unyielding passion for the morose beauty
found within the crucible of warfare, Frontline Despair stands as a sonic testament to the
grim realities of conflict.
Frontline Despair consists of:
Abaddon, Guitar
Mephisto, Vocals
Grifust, Drums
Balthazar, Bass
Tsjuster
Tsjuster is a four-piece black metal band established in Frisia, The Netherlands. Sung in the
native Frisian language are hymns about the rich history of Frisia and tales from Germanic
and Nordic folklore.
Their message is being spread combined with cutting riffs, mauling drums and melancholic
passages. Referring to the black metal spirit, with a Rock ‘n Roll attitude.
Rituals of the dead hand
"In 2018 aanschouwde de wereld de wedergeboorte van de beruchte 'Bokkenrijders', diverse
bendes van boosaardige rovers die in de late 18e eeuw de grensgebieden van België,
Duitsland en Nederland terroriseerden.
Onder leiding van hun dreigende kapitein verkochten ze hun zielen aan de duivel, reden 's
nachts op de rug van vliegende geiten en plunderden genadeloos de huizen van
godvrezende christenen over de sombere en troosteloze moerassen…
Het onheilige Belgische drietal bekend als Rituals Of The Dead Hand omarmde volledig dit
stuk duistere folklore en vertaalde het naar een meedogenloze aanval van old-school
death/black metal op hun debuut 'Blood Oath', een album geprezen door critici en fans.
Op hun tweede album 'With Hoof And Horn' bewandelt Rituals Of The Dead Hand hetzelfde
pad van no-nonsense, ouderwetse extreme metal, geüpdatet in een moderne en eigentijdse
sfeer. Opnieuw duiken de vier uitgebreide nummers in de legendes, mythes en verhalen van
de beruchte rovers die uiteindelijk werden gevangen, gemarteld, berecht en geëxecuteerd
voor hun gruwelijke en godslasterlijke daden.
Fyrnask
Ars Veneficium
"ARS VENEFICIUM werd opgericht door S., Ronarg & Sorath in juli 2013. Herrezen uit de as
van Eratomania, brachten ze een veel donkerder en kwaadaardiger geluid naar hun muziek!
Snel en vervuld van haat!
Eind 2013 voegden Ketter & Lava zich bij de horde om de cirkel compleet te maken. Tot
Ketter besloot de band te verlaten na het eerste optreden op het IFP Fest in maart 2014.
Ars Veneficium bleef repeteren en speelde nog een optreden in Nederland, toen eindelijk
een datum werd vastgesteld om hun eerste album op te nemen. Een EP genaamd 'The
Abyss', die werd opgenomen in juli door WaveShape Audio. Twee weken na de studio-
opnames besloot de band verder te gaan zonder Sorath vanwege moeilijkheden binnen de
band, desondanks wensen ze hem alle geluk in toekomstige stappen.
De EP was klaar in augustus 2014, met geweldig artwork gemaakt door Moornebheym. 'The
Abyss' is uitgebracht via Immortal Frost Productions in september 2014, in een oplage van
500 exemplaren op cd.
Kort daarna voegden Archcaust (Ritmegitaar) & PerthalgiZ (Drums) zich bij de band als
sessie/live leden. Er werden verschillende optredens gespeeld in België en Nederland,
totdat eind 2014 de band dacht dat het tijd was om een ander ritueel uit te brengen. Een 12"
split vinyl getiteld "The Will, The Power, The Goat" met Azaghal (fi). Uitgebracht via Immortal
Frost Productions in samenwerking met Obscure Abhorrence Productions in een oplage van
500 exemplaren, 100 Splattered & 400 Black Vinyls. Er zijn ook shirts van het split album
uitgebracht via Immortal Frost Productions, die voor het eerst te koop waren tijdens de
Release Tour in februari 2015 (met Abyssgale & Azaghal).
Na de Release Tour besloot PerthalgiZ dat hij niet langer met de band zou doorgaan
vanwege persoonlijke zaken. Niet lang daarna nam Norgameus zijn plaats in als de nieuwe
drummer.
In de tussentijd is Ars Veneficium bezig geweest met het afronden van de composities voor
het eerste volledige album getiteld "The Reign Of The Infernal King", dat is uitgebracht op cd
via Immortal Frost Productions op 26 september.
Op 15 november 2016 is een 12" vinylversie van het volledige album uitgebracht via
Immortal Frost Productions.
In de jaren 2016 en 2017 heeft Ars Veneficium deelgenomen aan verschillende mini-tours in
heel Europa. Hun eerste volledige album "The Reign Of The Infernal King" werd wereldwijd
zeer goed ontvangen en werd door twee tijdschriften uitgekozen als een van de beste
debuut black metal albums van 2016.
Na vele shows en festivals in heel Europa te hebben gespeeld, heeft de band besloten om
zich in 2018 terug te trekken uit live-optredens om zich te concentreren op het schrijven en
opnemen van nieuw materiaal.
Op 17 maart 2018 ging de band opnieuw de studio in om een single op te nemen, "A
Thousand Weeping Angels", die werd uitgebracht als een 7" splitplaat samen met Ulvdalir
(RU) in 3 verschillende kleuren via Immortal Frost Productions & Negra Nit Distro op 21 juni
2019.
In de tussentijd heeft Ars Veneficium het schrijven van hun tweede volledige album
"Usurpation of The Seven" voltooid, dat is opgenomen tijdens de zomer van 2019 en gemixt
& gemasterd door Wolfthrone Studios in de herfst/winter van 2019. "Usurpation Of The
Seven" zag eindelijk het daglicht op 28 februari 2020.
Sammath
Sammath begon als een Black Metal band opgericht door Jan Kruitwagen aan het eind van
1993, nadat Jan van Australië terugkeerde naar Nederland. Jan was sterk geïnspireerd door
80's Thrash en Australische metal. De eerste demo genaamd "Zwaardbroeders bij de
Bergengte" kwam uit in 1996 en leidde tot het tekenen van Sammath bij het Duitse Folter
Records. Het eerste album "Strijd" werd in 1999 losgelaten.
In 2001 ontwikkelde Sammath zich tot een live band, waarbij bassist Ruud Nillesen op dat
moment toetrad. Sindsdien zijn er nog vijf albums uitgebracht en zijn er veel live optredens
geweest. Sammath tekende in 2013 bij Hammerheart Records en bracht het furieuze album
"Godless Arrogance" uit. Kort daarna, in 2016, voegde Wim van der Valk (Inquisitor,
Centurian) zich bij de band op drums en transformeerde Sammath tot de krachtige
driekoppige oorlogsmachine die het vandaag de dag is. Iedereen in de band begon een
grotere rol te spelen in de arrangementen van de muziek. Na de release van het tweede
album op Hammerheart, "Across the Rhine is only Death," werden goed ontvangen live
shows gehouden in Duitsland, Servië, Roemenië en Rusland.
Het aankomende zevende album, opnieuw gesitueerd in het horrorscenario van de Tweede
Wereldoorlog, vertelt het verhaal van de overgroot oom van Kruitwagen die omkwam in de
vergeten slag om de "Grebbeberg" in 1940. Een passende titel voor een album dat
Sammath op zijn hoogtepunt laat zien. 30 jaar ervaring in het schrijven van nummers komt
samen in een perfecte storm. Als een oorlogshamer tegen het hoofd, is "Grebbeberg" Black
Metal die je tot overgave dwingt. Het biedt tegelijkertijd de soundtrack voor de voorbereiding
op de strijd en de triomf van de overwinning in de strijd, alles op een zeer lelijke manier. Hoe
groots en onvergetelijk poëtische folkloristische afbeeldingen van de hel ook zijn, er is weinig
proza gericht op het hiernamaals dat zo angstaanjagend is als het theater van de oorlog
tussen mannen. Geen excuses, geen heropnamen, geen opnames van drums of gitaren in
segmenten. Bloed, zweet en het ademen van extreme metal. "Grebbeberg" ziet de band de
stijl perfectioneren die ze eerder op hun twee vorige albums hadden geïntroduceerd. Een
dynamische, met tremolo gevulde glorieuze terugkeer naar 90s Black Metal met een sterke
productie.